Kolejnym sygnatariuszem Karty Grupy PKP chce stać się czeska spółka zależna PKP Cargo. Według jej zarządu taki krok ma pozwolić na lepszą obsługę klientów, a z drugiej strony – wzmocnienie całego holdingu PKP. Nie będzie natomiast – wbrew temu, co mogły sugerować początkowe sygnały – zmiany przynależności do grupy kapitałowej.
Jak poinformowała na początku października spółka-matka PKP SA, w siedzibie PKP Cargo International w Ostrawie odbyło się spotkanie kadry zarządzającej Grupy PKP. W jego trakcie zawarto umowę na mocy której gospodarz spotkania będzie odtąd reprezentowany na arenie międzynarodowej przez przedstawicielstwo Grupy PKP w Belgii. Zarząd PKP Cargo International złożył też – jak czytamy w wiadomości – „oficjalny wniosek o przystąpienie do Grupy PKP”.
PKP Cargo International: nie grupa kapitałowa, tylko Karta
W imieniu PKP Cargo International na nasze pytania związane ze sprawą odpowiada dyrektor biura marketingu Lukáš Kresač. Jak podkreśla, zamieszczony początkowo przez PKP SA komunikat był nieprecyzyjny: spółka złożyła wniosek o przystąpienie do Karty Grupy PKP, a nie do Grupy Kapitałowej PKP. – Wniosek złożony przez PKP Cargo International jest obecnie poddawany analizie, spodziewamy się, że proces ten zostanie sfinalizowany do końca tego roku – deklaruje.
– Proces przystąpienia do Karty Grupy PKP, z uwagi na jej otwartą formułę, nie jest skomplikowany. Do podjęcia decyzji o przystąpieniu nowego podmiotu do Karty Grupy PKP jest uprawniona PKP SA jako dominująca Spółka w Grupie. Karta Grupy PKP jest umową regulującą kwestie dotyczące współdziałania w określonych umownie obszarach działalności jej sygnatariuszy. Reguluje też sprawy wymiany informacji, a także ma służyć ujednoliceniu zasad i optymalizacji procesów zarządczych – wyjaśnia. Sygnatariuszami Karty Grupy PKP są również PKP Cargo SA w restrukturyzacji wraz ze spółkami zależnymi.
Rzecznik PKP Cargo International zaznacza, że wniosek związany z przystąpieniem spółki do Karty Grupy PKP jest niezależny od procesu
restrukturyzacji PKP Cargo. – PKP Cargo International nadal będzie spółką zależną od PKP Cargo SA w restrukturyzacji i częścią Grupy Kapitałowej PKP Cargo – zapewnia.
Lepsza efektywność i większa siła przebicia
Jakie korzyści z przystąpienia spółki do Grupy PKP odniosą zatem jej klienci? – PKP Cargo International nadal będzie realizowała te same zadania, które realizuje do tej pory w ramach Grupy Kapitałowej PKP Cargo SA w restrukturyzacji – zapowiada Kresač. Firma pozostanie jej członkiem, odpowiedzialnym za wspieranie oferty grupy PKP Cargo o
przewozy międzynarodowe na południu Europy. – Przystąpienie PKP Cargo International do Karty Grupy PKP to istotne wzmocnienie i rozwój także Grupy PKP. Wspólna strategia i unifikacja procesów w ramach obszarów biznesowych, w których spółki współdziałają, pozwoli na bardziej efektywną współpracę z klientami oraz zapewni możliwość dynamicznego reagowania na ich potrzeby – przekonuje. Ma to także wzmocnić cały holding zarówno na rynku polskim, jak i międzynarodowym.
– Dodatkowym wzmocnieniem dla holdingu jest
przewodnictwo Prezesa Grupy PKP w organizacji CER. Reprezentuje ona cały europejski sektor kolejowy przed Komisją Europejską i prowadzi z nią dialog dotyczący tego sektora, w szczególności w zakresie legislacji – przypomina nasz rozmówca. Wskazuje też na szansę nadania większego rozgłosu postulatom wszystkich spółek zrzeszonych w holdingu PKP na forum europejskim.